U bent hier:

Het ongelooflijke verhaal van de Post-it®

 

post itEven terug in de tijd, naar de periode van 1964 tot 1966: Spencer Silver, een scheikundige in dienst van 3M (Minnesota Mining and Manufacturing Company), ontdekte per toeval een kleverige lijm, een nieuwe klevende acrylpolymeer (die in 1972 octrooi #3.691.140 kreeg). De lijm van Doctor Spencer had bijzondere eigenschappen: de nieuwe klevende arcylpolymeer had een lage kleefkracht, die wel toereikend was om een stukje papier op een oppervlak te kleven, maar ook zo vaak als gewenst verwijderd kon worden zonder een merkteken achter te laten. Bijzondere anekdote: hij ontdekte de lijm ter toeval tijdens onderzoek naar heel sterke lijmen. Hij maakte zijn ontdekking bekend onder zijn collega’s in de laboratoria, onder wie een zekere Art Fry.


In het begin probeerde hij zijn uitvinding te verkopen in de vorm van een spray (zoals het product momenteel verkocht wordt voor de grafische sector), zij het zonder succes: zijn klevend-polymeerproject belandde in de koelkast.

 

Volgende stap, 1974: de geboorte van het kanariegele stukje papier, dat overal op vastgemaakt kon worden. Net als elke zondag was Art Fry, een vorser bij 3M, aan het zingen in het koor van de St-Pauluskerk in Minnesota. In zijn gezangenboek gebruikte hij kleine stukjes papier om de gezangen van de dag aan te duiden. Toen hij het beu was dat zijn papiertjes er voortdurend uitvielen, dacht hij opeens aan een stof die één van zijn collega’s uitgevonden had, Spencer Silver, een lijm met lage kleefkracht. Toen vatte hij het idee op om een beetje van die lijm op een stukje papier aan te brengen. En het werkte! Nu kon hij zijn bladwijzers van de ene pagina naar de andere overzetten zonder dat zij eraf vielen. De "Post-it" was uitgevonden!
Daarop volgde de ontwikkeling van een kwaliteitsproduct, wat vele jaren onderzoek in de 3M-laboratoria en -fabrieken in beslag nam. Art Fry zou er dan nog eens anderhalf jaar over doen om het uiteindelijke product te ontwikkelen, aangezien de productie ervan hoogprecieze berekeningen vereiste. Het papier moet meerdere keren behandeld worden en de lijmlaag moet voldoende dun zijn om te voorkomen dat het gedeelte met lijm dikker zou zijn dan het papier.
De eerste "Post-it" werd in 1980 in de Verenigde Staten verkocht. Daarna volgde Canada en uiteindelijk het volgende jaar ook Europa. De Post-it was ontworpen om berichten op te schrijven en op gelijk welk oppervlak te kleven zonder enige beschadiging te veroorzaken. Het oorspronkelijke 7 cm op 7cm grote vierkante papiertje is vandaag de dag beschikbaar in acht verschillende formaten, 25 vormen en 62 felle kleuren (traditioneel geel, maar ook roze, oranje, fluokleuren, enz.) met een smalle zelfklevende strook op de achterzijde. Post-it is verder verkrijgbaar in vrije vormen, maar ook in een versie met strepen en vierkanten. Het product wordt in 150 landen verkocht.
Deze kleine stukjes papier zijn niet meer uit ons dagelijks leven weg te denken! Meer nog, zij zijn zonder meer de perfecte uitvinding. Niets kan de Post-it vervangen, geen biep op een telefoon of een elektronische kladblok. Post-it zorgt voor betere communicatie en organisatie, en speelt in op de behoeften van een maatschappij die bezeten is van efficiëntie, organisatie en to-do-lijstjes.

 

Bron: http://www.plastic-lemag.com